CBR auto theorie examen oefenen

Oefen hier gratis de theorie voor je autorijbewijs

Ben jij al geabonneerd op ons YouTube kanaal?

Theorieles op YouTube
Abonneer je nu op ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van de nieuwste videolessen en mis nooit een kans om je kennis te vergroten.

Ga naar YouTube
Theorie
De brug gaat open. Kun je beter de motor even uit zetten?
Ja
Ja, als je langer dan 20 seconden moet stoppen is het beter voor het milieu om de motor uit te schakelen. Je moet wel altijd de veiligheid voorop stellen. Dus regent het en je staat bij een verkeerslicht stil, dan kun je de motor beter niet uitschakelen! De ramen kunnen beslaan en je weet niet of het langer dan 20 seconden gaat duren! Het is in de geschetste situatie dus niet veilig om de motor uit te schakelen, omdat je door aangeslagen ruiten niets ziet en als het verkeerslicht op groen springt duurt het te lang voordat je weer op gang komt.
Theorie
Je hebt je vergist. Mag je snel keren om de fout te herstellen?
Ja
Ja, hier ga je aan de verkeerde kant de snelweg op! Een voordeel: je kunt op de radio komen als zijnde een spookrijder. Toch is dit een heel gevaarlijke situatie en daar moet je zo snel mogelijk iets aan doen. Doe je dit door te keren, achteruitrijden, het maakt niet uit! Als je je maar snel uit deze situatie redt!
Theorie
Moet je bij het starten van de motor een beetje gas geven?
Ja
Nee, als je een auto start, dan moet je starten zonder het gaspedaal aan te raken! Dit is beter voor het milieu en beter voor de auto. Het motormanagement zal zelf de hoeveelheid brandstof regelen. Geef je gas bij het starten van de motor, dan zal de motor verzuipen! Als je dit vaak doet zullen allerlei onderdelen, waaronder de katalysator, kapot gaan.
Theorie
Je stopt hier even om naar de weg te vragen. Mag dat?
Ja
Nee, je mag bij een gele geblokte trottoirband niet parkeren. Naar de weg vragen hoort bij het parkeren. Alleen in- en uitstappen en laden en lossen hoort niet bij het parkeren. Niet even de kaart raadplegen of naar de weg vragen, want dan ben je aan het parkeren!
Theorie
Je gaat op de rotonde linksaf, driekwart rond. Mag je nu al richting aangeven?
Ja
Ja, het is beter om, bij nadering al, naar links richting aan te geven. Iedereen die nadert weet nu waar je naartoe wilt. Leer jij het anders van jouw instructeur? Dat kan hij zal er een goede reden voor hebben! Vraag hem daar maar om. Bij het theorie-examen willen we het op deze manier zien.
Theorie
Dit lampje gaat branden op je dashbord. Moet je meteen stoppen?
Ja
Nee, dit lampje geeft aan dat er iets mis is met de laadstroom. Probeer zoveel mogelijk verbruikers uit te zetten en rijd naar een tankstation of garage. Waarschijnlijk is je dynamo kapot of is er een V-snaar stuk.
C is het goede antwoord, omdat je zonder markeringsbord de lading maximaal 1 meter aan de achterzijde mag laten uitsteken. Als je de lading markeert met een wit bord met fluoriserende rode diagonale strepen, dan mag je aan de achterzijde 5 meter vanaf de achterste as uit laten steken. Aan de voorzijde mag je met zo'n bord tot 3,5 meter gaan, gemeten vanaf het stuurwiel.
Theorie
Je wilt rechtsaf. Moet je de auto voor laten gaan?
Ja
Ja, de auto rijdt al op de rotonde. Het gaat hier om een voorrangsrotonde. Alle bestuurders op de rotonde moeten voorrang krijgen van bestuurders die naderen. Nader een rotonde altijd heel rustig! Je kunt dan vaak blijven rijden. Je hebt meer tijd om alles te bekijken. Je verbruikt minder brandstof! Een rotonde wordt over het algemeen te snel genaderd, waardoor er vaak gestopt wordt! Bij een goede nadering kan er zelfs in de derde versnelling gereden worden.
B is het beste antwoord! Is de bandenspanning 20% te laag dan neemt de rolweerstand met 10% toe. Het brandstofverbruik neemt dan ongeveer 7% toe. Langzaam rijden is niet altijd milieubewust en zeker niet altijd veiliger. Veiligheid moeten we altijd voorop stellen! Cruise control en navigatiesystemen zijn duur. De autokosten nemen hierdoor niet af. Op de lange termijn zal je de investering wel terugverdienen, omdat je hiermee het brandstofverbruik nog verder kan laten afnemen.
Op autosnelwegen is dit meestal ter hoogte van het bord dat rechtdoor bestemmingen aangeeft.